Co je NORDIC walking?

NORDIC walking neboli „severská chůze“ pochází s Finska (vznik 1997), původ má ve sportu – letního tréninku běžkařů, u nás v ČR od roku 2003), tedy kondiční dynamická chůze se speciálními holemi provozovaná v přírodě, lese.

Tajemství severské chůze

…spočívá v jednoduchosti (odrazu z holí) a efektvitě (zapojení horních končetin, trupu do pohybu).

Při vědění jak s holemi chodit a cvičit můžeme tělo narovnat, uvolnit a posílit. K úspěchu nám může nejlépe pomoci zkušený instruktor, který nás provede jak technikou chůze s holemi, ukáže a naučí cvičení s holemi (protahovací, uvolňovací, posilovací) a přidá motivaci pro pravidelný pohyb.

Stačí jen odvaha vyzkoušet nové a najít si svého instruktora.

Potřebné vybavení

Jedinou zvláštní pomůckou jsou speciální hole pro nordic walking (s rukavičkovým poutkem, které dává holím funkci pro odraz). Celkově správná hole by měla být lehka (kompozit ze sklolaminátu či karbonu), pevná (kuželová konstrukce), kdy tělo hole tlumí nárazy a nechvěje se při odrazu. Dále má tvrzený hrot (nejlépe tvar „drápu“, excetrický), který poskytuje bezpečnou oporu při zabodnutí na jakémkoliv povrchu a dá dynamiku pohybu při odrazu. Zásadní je rukavičkové poutko jež umožňuje vypouštět hůl z dlaně a lehce ji chytat, což je pro správnou techniku nezbytné.

Dál stačí jen sportovní boty dovolující práci kotníku a oblečení pro aktivní pohyb. Vhodná je i ledvinka doplněná lahví s tekutinami a jako vždy v přírodě doporučujeme mít s sebou funkční telefon.

Přínosy nordic walking

Veškeré výhody pocítíte sami na sobě již během několika výšlapů, vycházek. Radost z aktivního pohybu v přírodě a zdravotní přínosy jsou zcela zřejmé:

  • vzpřímení upravuje se držení těla (opora v poutka), posiluje svaly břicha, zad, hrudníku, paží, hýždí a nohou
  • rozhýbání ramen, zad, pánve, páteř se stává pohyblivější (prací paže při zápichu a odrazu z hole)
  • odlehčení kloubou, páteře (díky opoře do holí)
  • zpevnění posiluje svalstvo (zapojí víc jak 90% svalů), tělo získává sílu, vytrvalost a pružnost
  • zklidnění přírodní prostředí a střídavé rytmické zapojení končetin má příznivý vliv na psychiku
  • odolnost aerobní aktivita zlepšuje kondici a slouží jako prevence úrazů a onemocnění

Tip: pravidelným chozením (3x týdně) nejen zvýšime svou kondici (lepší kapacita plic, srdce, pružnější svaly, pohyblivé klouby) ale získáme i větší poměr svalů (oproti tukům v těle). Navíc pohybem, v lese potěšíme i duši (zlepšíme si náladu).

Ano severskou chůzi může vykonávat téměř kdokoliv a kdekoliv, ovšem ve spojení s prostředím lesa přináší tělu i duši mnohem více benefitů, např:

  • regeneraci našim smyslům, zbystří je – taková novodobá „nabíječka“
  • uvolní napětí v těle i mysli – vjem přítomnosti, porstoru, koloběhu života
  • svěží vzduch do našich plic (víc kyslíku i díky pohybu zlepší fungování těla)
  • podněty všech ročních období – pokaždé nové (trénink mysli)

Zásady a principy techniky severské chůze

Před vycházkou, tréninkem, doporučujeme provést pár zahřívacích, uvolňovacích a protahovacích cviků. Do tréninku můžte zařadit i extra posilování – k tomu hole výtečně poslouží. Vlastní severská chůze není náročná ani složitá, ale pokud jste ji zatím nezkoušeli, doporučujeme absolvovat seznamovací lekci se zkušeným instruktorem, abyste se hned od počátku mohli těšit ze všech jejích výhod.

Principy severské chůze

  • správné držení těla (pohyb vychází z přirozené chůze) a práce s tělem v pohybu – náklon – podle rychlosti chůze, druhu terénu
  • hole zabodáváme v zóně zápichu (pata-pata, krom u chůze z kopce) a odrážíme se za tělem z natažené paže
  • odraz z nohy (hlavní) také z poutka (ruky) – časování i sílu odrazu si můžeme řídit
  • uvolněný a koordinovaný pohyb– krásný na pohled – protirotace ramen a pánve, trup a ramena “tancují”, “ruční pumpa” (pravidelné uchopení a pouštění hole)
  • hole kopírují náklon těla a slouží k odrazu (směřují zešikma dozadu, ne kolmo k zemi)

Aktuálně o nordic walking

Nordic Sports jsme specialisté na Nordic Walking

  • NWP – Nordic Walking Point
    napsal Miroslav Mira dne 11. 5. 2020 v 17:53

    Zapojte se do naší sítě instruktorů, průvodců, míst a stezek pro nordic walking! The post NWP – Nordic Walking Point appeared first on Nordic Sports.

  • INSTRUKTORSKÝ KURZ Kondiční chůze – Nordic Walking 2020
    napsal Miroslav Mira dne 21. 4. 2020 v 7:00

    ...náš kurz není jen o instruktorování s holemi, ale o chuti do aktivního života, seberozvoje. Vyzkoušejte nás a uvidíte na co příjdete.) The post INSTRUKTORSKÝ KURZ Kondiční chůze – Nordic Walking 2020 appeared first on Nordic Sports.

  • Zase šlapem spolu!
    napsal Miroslav Mira dne 12. 4. 2020 v 21:57

    Zase spolu vesele šlapem! Lekce, kurzy, E-shop v plném proudu. The post Zase šlapem spolu! appeared first on Nordic Sports.

  • INDI-VINDI
    napsal Miroslav Mira dne 1. 4. 2020 v 16:13

    INDIVIDUÁL, který vás může posunot dál! Vyzkoušejte si naše instruktory, KAŽDÝ má co dát. The post INDI-VINDI appeared first on Nordic Sports.

  • Speciální kurzy pro fyzioterapeuty, lékaře, zdravotníky a cvičitele!
    napsal Miroslav Mira dne 20. 2. 2020 v 13:30

    Vyzkoušený a oblíbený mezi odborníky. Pozor, může vás to začít bavit. The post Speciální kurzy pro fyzioterapeuty, lékaře, zdravotníky a cvičitele! appeared first on Nordic Sports.