Jak začít s nordic walking?

Je to jednoduché. Hlavní je mít chuť, motiv začít nebo zvědavost si vyzkoušet (pro aktivní lidi, hobby i sportovce), odvahu se rozhodnout a něco pro to udělat. Tzn. nejrychlejší cesta k úspěchuj je najít si správného člověka, instruktora nordic walking, který vás jednoduše a efektivně provede novým pohybovým vzorcem, tak abyste z něj získali všechny přínosy. A pokud je instruktor zkušený, dozvíte se a s ním naučíte, jak se o sebe starat a dojít či být v životní kondici. Hlavním speciálním vybavením jsou hole pro nordic walking, které Vám ale vydrží několik let, jsou proto rozumnou investicí.

Co si obléknout a obout?

Oblečení ať je lehké, pružné, “dýchající” a hlavně vám pohodlné. Také úměrné počasí, roční době a vašemu záměru (procházka, vyvětrání či trénink, kdy se spotím). Obutí v principu podobné (botá lehká, dýchající, podešev ohebná s dezéném, co v terénu podrží …v terénu spíš nižší, na asfaltu s tlumením), důležité je, aby se noha mohla co nejvíce zapojit do odrazu a aby kotník pracoval (tzn. boty, které dovolí jeho funkci, nízkokotníkové v zime i 3/4, speciální, které mají vykrojení nad patou). V případě delšího pobytu venku nezapomeňte dodržovat pitný režim, a mít sebou sacharidovou svačinku (např. müsli tyčinku), to vše se vleze do sportovní ledvinky.

Jaké hole pro severskou chůzi potřebuji?

Pro výběr holí jsme pro vás připravili samostatný speciální web nordicwalkinghole.cz, kde najdete vše potřebné. Podstatné informace i rady najdete také na našem e-shopu, s výběrem rádi pomůžeme. Nejlepší cesta je najít si zkušeného instruktora, se kterým si můžete pohyb i hole vyzkoušet osobně a podle toho se rozhodnout. Mapu s instruktory najdete na webu nordicwalkingpoint.cz.

Kam s holemi, do přírody nebo i po městě?

Nordic walking je vlastně tak trochu “cesta z města” (cesta domů), z “urban”, člověkem vytvořeného prostředí do “nature”, člověku prostředí přirozeného, ze kterého vzešel. Tedy místa, kde nabere sílu pro každodenní život. V přírodě se nadechneme, oči okoupeme, uši vyčistíme, tělo i všechny smysly probudíme. Chodit můžete kdekoliv, je to na vás, kde žijete a co vám vyhovuje (od parků, luk, polních cest, lesních pěšin i stezek až po cyklostezky). V roce 2019 se nám podařilo společně s Lesy ČR vybudovat i speciální Forest walking park – pestrou síť stezek vhodných pro nordic walking (pilotní projekt) – na převážně měkkém povrchu (příjemné pro zabodávávní a odrazu s holí). Důležité je najít smysl, motivaci a vyrazit. Poté přijde i radost z pravidelné chůze či běhu s holemi.

Jak správně hole používat?

Nejefektivnější řešení je si pro nácvyk nového pohybu najít zkušeného instruktora, který Vám řekne vše potřebné a ukáže, jak s holemi pracovat. Není nad vlastní zkušenost s živou zpětnou vazbou na váš pohyb.

Často se ptáte

Kolik stojí základní vybavení pro nordic walking?

Pro Nordic walking potřebujete dvě věci: zaprvé know-how jak a co dělat, aby vám pohyb s holemi přinesl užitek a za druhé funkční hole. Tedy doporučujeme tento postup:

  1. najděte si instruktora
  2. dejte si s ním lekci, kurz a udělejte si vlastní zkušenost
  3. rozhodněte se, co chcete dál, jestli a jaké hole pro vaši potřebu, záměr, cíl (pokud vás pohyb osloví:)

Tímto postupem ušetříte za hole, které jsou možná levné nebo moc drahé nebo pro vás nefungují. Získáté vlastní zkušenost s novým pohybem, informace, co vše tento pohyb může přinést, kde jej provozovat a co je ještě s holemi možné, dovednost, na jejímž základě se můžete rozhodnout, jaké hole potřebujete. Tedy lekce nebo kurz & hole a můžete startovat. Ceny lekcí jsou přijatelné jako pro jakýkoliv jiný sport, aktivitu, v nastavení dle instrukorů a jejich reģionů (liší se podle počtu účastníků), více na mapě insturktorů.

Mám si koupit skládací hole nebo pevné?

Nordic walking je dynamická chůze někdy i běh, který lze přirovnat k “běžkování na sucho”, na stezkách, kdy máme velké nároky na mechanické vlastnosti hole při každém zabodnutí a odrazu. Na konstrukci, materiálu, detailech hole záleží, aby vám to šlo a dělalo radost. Primárně tedy pro tento pohyb doporučujeme hole jednodílné, ale pokud někdo je víc turista, může využít i hole skládací. Stručně pro kondiční šlapání, trénink jednodílné, pro turistiku třeba skládací s rukavičkovým poutkem, které šetří tělo a zefektivní pohyb.

Jaké boty jsou vhodné pro nordic walking?

Principielně boty na nordic walking by měli chránit chodidlo nohy, být lehké, ohebné, dýchat a hlavně dovolovat práci kotníků (pro dynamický odraz). Tedy nízkokotníkové na jaro, léto, podzim a třeba i zimu, kde můžete vyzkoušet i boty 3/4 speciály s vykrojenou patou (dělají se pro běžce, najdete ve speciálkách na běh, běh v terénu, tzv. trail). Pro stezky volíme spíš nižší podešev, aby se svaly nohy mohly co nejvíce zapojit do pohybu a tím se posilovaly a na pevné povrchy (např. asfalt) podešev s tlumením, tlustší, vyšší oproti obuvi na přírodní stezky. Základ je vyzkoušet si boty na svoji nohu:) Obecně platí volit cca o půl až jedno číslo boty větší než je vaše noha (pro prostor okolo prstů, když noha zbytní v pohybu) a vybírat si boty spíše odpoledne, večer (kdy noha “nateče”).

Jak pohybově zdatný/á musím být, abych mohl začít s nordic walking?

Každý, kdo chodí po dvou (člověk vzpřímený) a nebrání mu nic v přirozené chůzi, může začít svou chůzi zefektivňovat, rozvíjet, kultivovat. Tento pohyb je o vás, kdo chcete být v kondici a žít aktivní zdravý život. Nordic walking vyšel ze sportu, letního tréninku běžkařů, tedy má sportovní potenciál (který zdaleka jěště není sportovci využit) a má varianty (hobby vycházky, zdravotní rokonvalescence, regenerační účinky, motivační start up pro nový životní postoj atd.), které přinesou užitek každému, kdo se pro to rozhodne. Po krocích, ale navždy v kondici (těla i mysli), by řekli nordic nadšenci.

Je nordic walking vhodná aktivita pro hubnutí?

Jasně, ovšem, velmi efektivní. Vyzkoušejte, vydržte 3-6měsíců, pravidelně aspoň 3x týdně, 40-90min (začít můžete s jakýmkoliv časem, když vydržíte) v intezitě, která vám na začátku bude vyhovovat a postupně se budete zlepšovat (tempo bude tak svižné, že se slova z vašich úst budou vytrácet, pokud byste chtěli plynule mluvit), dle měřičů tepové frekvence na intenzitě 60-75%TFmax (výpočty řešte s odborníky nebo zkušenými instruktory nordic walking). Pro vyšší cíle projděte zdravotní a zátěžové testy na odborných pracovištích a pusťte se do toho! Nezapomeňte na regeneraci (odpočinek, masáže, saunu, jiný pohyb).

Nordic walking je tak jednoduchý a tak efektivní, že vás může zdržovat od jeho vyzkoušení a přidání do mozaiky pohybových aktivit už jen vaše ne-zkušenost, motivace, vůle.

Mám si hledat kurz i když chci chodit jen rekreačně?

Vyplatí se to a vrátí se vám to mnohokrát např. v pevném trupu a zdravých zádech, umění šetřit kolena a klouby v terénu, rychlosti pohybu a rovnoměrném zapojení svalů v pohybu vpřed, zlepšením rozsahů pohybů, vyrovnáním napětí v těle, vztahu k sobě a chuti se pravidelně hýbat a to nejlépe furt a všude a ještě lépe v přírodě 🙂 A to má svou hodnotu za pár lekcí či kurz, co vy na to? Znalý instruktor nordic walking vás elegantně, rychle a funkčně provede novým pohybem a dodá další cvičení, možnosti a motivaci. Udělejte si vlastní zkušenost.)

Najděte si průvodce prvními kroky!

Jednodušší a nejefektivnější jsou začátky pod vedením zkušených. Vyhnete se zbytečným chybám, přetížení těla (nejčastější chyba nadšenců) a získáte nové informace a motivaci k nekonečné chuti s hýbat. To vše u zkušenoho instruktora.