Strečink

Termín strečink pochází z anglického slova stretch, což v překladu znamená natažení, protažení nebo roztažení. Jedná se o skutečně účinnou metodu, která je navíc šetrná k protahované tkáni. Strečink není určen pouze pro sportovce, ale pro každého, kdo si chce uchovat pohybový aparát co nejdéle v dobrém stavu. Vyhněte se švihovým pohybům, to je stará škola! Protahujte postuně a plynule.

Před protahováním by měli být svaly dobře zahřáté a prokrvené. K tomuto účelu postačí jednoduchá rozcvička - chůze, mírný poklus, dřepy bez zátěže, krouživé pohyby rukou apod. Aby mohl být strečink účinný, musí být protahované svaly dobře uvolněny. Ztuhlý sval se dá jen obtížně protáhnout a navíc je to nešetrné! Kromě chladu může tuto ztuhlost způsobovat např. i velké psychické napětí.

Protahovací polohu zaujímejte pomalu a uvolněně, a stejně tak ji i opouštějte. V žádném případě nespěchejte. Řekněme např., že chcete protahovat zadní stranu stehen. Vykročte jednou nohu, váha těla je na zadní noze, opíráme se o hole. Začněte se pomalu předklánět do polohy kam Vás vaše tělo „pustí“. Měli byste cítit tah, mírné napětí, ne bolest. Jakmile ucítíte mírné napětí v svalech zadní části stehna, zastavte. Napětí by postupně mělo ubývat. Jakmile se pocit napětí ztratí, můžete pokročit kousek dále. Postupujte velice pomalu, doslova po milimetrech. Toto cvičení provádějte cca. půl až minutu a pak se na chvíli narovnejte a protáhněte i druhou končetinu. Celou proceduru můžete opakovat dokud budete cítit příjemný pocit protažení (např. 3x opakování).

Bezprostřední účinky takovéhoto protažení jsou zjevné minimálně 90 minut, a jistý stupeň zlepšené kloubní pohyblivosti je patrný až 2 dny. Z toho vyplývá, že pro úspěšný rozvoj kloubní pohyblivosti by jste měli cvičit nejlépe každý den (minimálně každý druhý den).

Věřím, že díky tomuto příkladu si dokážete odpovídajícím způsobem zvolit cviky i provedení na libovolnou svalovou partii a brzy pro nikoho z Vás nebude problém udělat dřep, či se bez problémů v předklonu s nataženými nohami dotknout alespoň špičkami prstů rukou podlahy.

Zdroj: část textu Libora Diviše strečink

chuze/strecink.txt · Poslední úprava: 07.01.2014 14:15 (external edit)

Mgr. Miroslav Mira, mobil 776 750 814, info@severskachuze.cz, www.severskachuze.cz