Nordic Walking a já

  • A, Radka Bartoňová, 25, koordinátor programů
  • B, Ruda Pilát, věk 48, zaměstnán jako obch.manažer
  • C, Magda Pavlasová, 30l et, manažerka „outdoorové firmy“
  • D, Hana Rugová, 60 let, tlumočnice
  • E, Petra Tlašková, 24, fyzioterapeutka
  • F, Daniel Rušavý, lektor
  • G, Martina Holcová, 30 let, mateřská dovolená (8. měsíc těhotenství

1, Co vás vedlo k tomu začít se severskou chůzi (Nordic Walking)?

  • A: Víra, že tenhle pohyb je vhodný pro většinu lidí, další možnost udržet se v kondici a možnost dělat instruktora (pohyb v přírodě, kolektiv, pro všechny věkové kategorie………)
  • B: K Nordic Walking (NW) mně přivedla celkem náhoda… na podzim minulého roku jsme byli v T. Teplicích trochu pochodit a tam mě z ničeho nic napadlo,proč si nepořídit chodící hůlky. Tak jsem je začal shánět a na podzimním veletrhu Sport life 2007 jsem si je u Miroslav Miry koupil. Už jsem tak nějak věděl, že mně to bude bavit, zima se blížila a tento sport se ukázal vhodný jako alternativa snad pro každý sport, v mém případě náhrada kola a běžeckého lyžování.
  • C: Vzhledem k tomu, že pracuji v outdoorové firmě přímo v horském středisku, potřebovala jsem se proškolit na instruktora Nordic Walking, abychom mohli tuto stále oblíbenější aktivitu nabízet klientům.
  • D, dobrovolně povinné školení v lyžařské škole a hlavně zvědavost
  • E, Zvědavost vyzkoušet si novou sportovní aktivitu na vlastní kůži.
  • F, Zkusit si nový pohyb.
  • G, moc ráda sportuji – především běhám, jezdím na kole, občas jsem si vyšla i s hůlkami. V těhotenství mi oba sporty jako kolo či běh přišly nepřirozené a v pokročilém stádiu by se i těžko provozovaly. Chůze venku se najednou stala tím, co mi přinášelo radost a dodávalo energii. Od ní už to byl jenom krůček k Nordic Walking, ve kterém jsem objevila báječnou možnost pohybu právě na toto období “ jiného stavu“.

2, Jak jste se o severské chůzi (Nordic Walking) dozvěděli? Stručně.

  • A: Nepamatuji se jistě. Myslím, že časopis nebo s tím přišla moje mamka.
  • B: Tento sport jsem si vymyslel sám a až zpětně jsem zjistil, že už vlastně existuje, i když to vypadá trochu divně.
  • C: Od Kamaráda, dále z konkurenčních firem, které tuto aktivitu již delší dobu nabízeli.
  • D, z časopisů, reportáží ze zahraničí
  • E, Při mém pobytu ve Finsku bylo nemožné si nevšimnout „hůlkařů“, ať už pěších nebo na bruslích.
  • F, Od kamaráda
  • G, Od známého

3, V čem vidíte její přínos pro Vás a jaké máte se severskou chůzí (Nordic Walking) zkušenosti?

  • A: Nový, neomrzelý pohyb, při kterém se dá propotit triko nebo jen tak se protáhnout. Může posílit celé tělo, zlepšit kondičku, zmírnit problémy se zády, odlehčit kloubům dolních končetin a přinést radost z pohybu i těm, co se běžně nehýbou nebo třeba mají problém s delší chůzí.
  • B: Nordic Walking mně dostal do perfektní kondice, jsem v přírodě, může se mnou pes, který je tím pádem vyvenčený, tato iniciativa je finančně nenáročná a vhodná pro všechny. Stačí vhodné oblečení, dobré boty a hole.
  • C: Pro mě osobně je to ideální kompromis. Na vycházky jsem chodila vždy, ale mojí fyzičce to nestačilo. Moje lyžařská kolena již nesnesou delší běh, proto je pro mě chůze s hůlkami ideální. Po 30 minutách intensivní chůze dostanu svůj organismus do stejného režimu jako při joggingu a ještě si kolikrát stačím u toho povídat s kamarádkou. Tady v horách jsou ideální podmínky pro delší procházky, které mi pomáhají udržet fyzičku.
  • D, dovede mne do míst, na která bych pro nedostatek času snad ani nedošla, i když jsou krásná a člověku přinášejí klid a vyrovnanost. Těším se, až po úrazu, který jsem na závěr zimy měla budu zase tak fit, abych zvládla „své“ okruhy. Nordic Walking mi přinesl duševní uvolnění, sebeovládání, při prvních okruzích při bloudění v lese nalézt správný směr a tím i vylepšení orientace ve volné přírodě - veselý zážitek: chodím v okolí polské hranice, jaký byl můj úlek když jsem slyšela polsky mluvící houbaře a ta úleva, když mě ujistili, že jsou v Čechách na houbách.
  • E, Přínosem pro mě je možnost využít chůzi s holemi pro pacienty v rámci dlouhodobého rehabilitačního plánu. První zkušenosti jsem získala ve finských nemocnicích, kde fyzioterapeuti využívali chůzi s holemi pro zlepšení zdravotního stavu svých pacientů. Dál jsem pokračovala u nás s učením této chůze mých kamarádů a rodinných příslušníků.
  • F, Protahuje mi to tělo. Jak nohy, tak i ruce. Považoval jsem Nordic Walking za aktivitu pro starší lidi, ale 30 min mi stačilo, bych zjistil, že je to dobrý záběr taky na ruce i záda.
  • G, přijde mi, že Nordic Walking nabízí v období těhotenství opravdu mnoho dobrého. Pomáhá udržet dobrou fyzičku, která se určitě hodí nejen na dobu porodu. Když mi začalo růst břicho, přistihla jsem se, že se začínám hrbit. Chůze s hůlkami mě narovnává, posiluju horní část těla, svaly mezi lopatkami, které ochabují… a chodit zpříma je určitě dobré nejen pro mě, ale i pro miminko, které tak má uvnitř určitě víc místa. Další potíž, která se může objevit v pokročilém stádiu těhotenství, je bolest zad a beder. Díky chůzi s hůlkami, v případě, že člověk dobře zvládne techniku, se výborně protáhnu a uvolním tuto oblast a navíc mám pocit, že miminko pěkně pohoupu. Snažím se také o pravidelné protahování, jak s hůlkami, tak bez nich. A co považuju za přidanou hodnotu – hůlky poskytují oporu a obava z pádu či uklouznutí, kterou občas mívám, se zmenšuje na minimum.

4, Považujete za důležité, se naučit techniku severské chůze (Nordic Walking)? Pokud ano, tak proč? Pokud ne, tak proč?

  • A: Ano. Tak jak u všech sportů je technika důležitá, aby pohyb neubližoval, ale pomáhal. Někdo má na sport talent od přírody, ale někdo se musí nadřít, aby mu pak nosil radost.
  • B: Technika je jako u všeho neopomenutelná. Je dobré vidět někoho, kdo tento sport ovládá,vštípit si několik základních pravidel a jde se. Aby vše fungovalo jak má, musíte pravidla této chůze v co největší míře akceptovat. Pár hodin pod vedením instruktora považuji za velmi užitečné.
  • C: Považuji za důležité osvojit si základy dobré techniky. Jen při správném využití paží dochází k efektivnímu zapojení horní části těla, k čemuž při klasické chůzi těžko dosáhneme. Snažím se udržovat jak zádové svalstvo, ale zároveň nepřetěžovat šíji. Celý rotační pohyb pokud je proveden správně může pomoci posílení i břišního svalstva. Nemluvě o tom jak krásně funguje po takové procházce trávící systém….
  • D, Technika je podle mne moc důležitá. Člověk, když se naučí správně chodit, aniž si to uvědomuje, rozhýbá celé tělo, získá nový rytmus chůze, vytrvalost a zvýší se mu i výkonnost a bez problému ujde i vzdálenosti, kdy by pokud by přišla nabídka pojď uděláme 15 km řekl: ty jsi upad na hlavu. A to celé ještě v úžasném časovém limitu.
  • E, Ano, je dobré být „zainstruován“ v technice Nordic Walking. I když je chůze člověku přirozená a použití holí při chůzi by nemělo činit velké potíže, stává se, že člověk, který není zvyklý pravidelně sportovat či se věnuje pouze jednomu sportu, reaguje na novou věc neadekvátně. Vzniká tak řada chyb v držení těla, provádění pohybu, pohyb může být strnulejší a výsledný efekt je vzdálený od požadovaného přínosu chůze s holemi.
  • F, Jasně, ve všech sportech se snažím dbát na naučení se techniky. Zlepšuje mi to osobní pocit a potom i výkon.
  • G, určitě. Přijde mi, že bez toho si člověk ani tělo pořádně neprotáhne a navíc mě baví zkoušet techniku zlepšovat a tím objevovat i její nové rozměry.

5, Jak často, jak dlouho a kam chodíte?

  • A: Jak kdy. V průměru tak jednou týdně na 1,5 hod., do přírody.
  • B: Chodím skoro výhradně po lesních cestách a od listopadu do poloviny března jsem nachodil cca 1500 km,tak asi tak často. Trasy nejvíc od 10 do 20 km skoro denně.
  • C: Jak často? Záleží na ročním období. V létě je to kolikrát denně, ať už sama nebo s klienty. Obecně se snažím vyrazit ob den. Výlety v KRNAP.
  • D, Minulý rok jsem chodila pole času celkem 3 okruhy cca 1. 6km, 2. 15km, 3.20km. Chodila jsem 2x týdně. V rámci rehabilitace začnu s malým okruhem asi za 14 dní. Chodím dva okruhy v lese a jeden v rekreační části města. Lesní okruhy mají i větší převýšení cca 100 m.
  • E, Chůzi s holemi provozuji podle časových možností. Nyní tak dvakrát za měsíc. Oblíbenou trasu mám v Praze ve Stromovce. Jedna procházka trvá přibližně hodinu až hodinu a půl.
  • F, Cca mám půlroční zkušenost. Dal jsem 5x 10km, okruh. Občas „to“(hole) beru s sebou na obyčejnou procházku. Nemám rád asfalt. Ale když není lesní terén, nepohrdnu.
  • G, snažím se chodit pravidelně každý den tak 1, 5 hod ven do přírody

6, Jak se vyrovnáváte s reakcemi okolí?

  • A: V klidu.
  • B: S reakcemi okolí nemám osobní problém, ale častá reakce lidí je otevřená huba a dost často jakýsi obdiv. Navíc jsem v průběhu několika měsíců zlákal na tento sport 8 dalších „nešt’astníků“, které to baví.
  • C: Zde v horách chodí prakticky každý s hůlkami. Ať už našinci s batohem a teleskopickými – trekkingovými (turistickými) holemi , ale stále přibývá hlavně cizinců co mají speciální hole na Nordic Walking a berou to jako samozřejmost. Reakci okolí moc neřeším.
  • D, Na dotazy dávám odpovídající odpovědi, na poznámky též. Např. A kde máte lyže? - Právě si jdu pro ně. Snažím se i o osvětu, to když dotazy jsou věcné a dobru věci.
  • E, Reakce okolí jsou pozitivní. Lidé mají zájem o chůzi s holemi.
  • F, Nevnímám je. Ale cítím, že pozorují. Já sám rád sleduju sportující občany, nepřijde mi to nepřirozené. Pokud mě neatakují. To se stalo asi třikrát a hůlka mi posloužila na sebeobranu.
  • G, zpočátku, když jsem někoho míjela, jsem klopila oči. Cítila jsem tázavý, zvědavý či posměšný pohled, občas se to neobešlo bez komentářů „Kde že je ten sníh“ atd.. Ale poslední dobou se mi stává, že mě lidé zastaví a vyptávají se, jaké to s hůlkami je…

7, Cokoliv, co považujete za důležité sdělit…

  • B: Je to sport pro všecky, kteří mají rádi přírodu, nevadí jim nepřízeň počasí a chtějí vcelku nenásilnou formou udržovat svoje zdraví v přijatelném stavu. A nestyďte se, ti co vědí, vás budou obdivovat. Sportu zdar a ZDAR. Ruda.
  • C: Za ty 3 roky co Nordic Walking provozujeme pro veřejnost, jsem stále více přesvědčena o její prospěšnosti jak zdravotní , tak hlavně psychické – to hlavně pro ženy středního věku a (seniorského), které stále mají chuť něco pro sebe dělat a mají třeba malé zdravotní omezení . Tato aktivita nejen že navrací fyzičku (a pomáhá shodit nějaké to kilo), ale hlavně buduje zpět sebevědomí a chuť do aktivního života. Ačkoli jsou našimi klienty i muži ,( často chodí právě kvůli svým ženám aby je mohli doprovázet) mám pocit, že u této aktivity často nevydrží a mají tendenci spíše vyhledávat klasičtější aktivity zaměřené více na výkon (viz. Nordic Trail running). Sama ze svého okolí znám spíše ženy, které propadly pravidelným vycházkám a vypěstovaly si na hůlkách zdravou „závislost“.
  • D, slovy klasika: vším, čím jsem byl, jsem byl rád. Tuhle životní kliku nemá každý. On se k této filozofii musí každý dopracovat sám. Máš-li za ušima, „zmákneš to“ a kromě obecného brblání projdeš životem sice s občasným stresem, ale zase nemáš čas na to, abys zblbnul a jen za živa hnil a přemýšlel, kdo že Ti ukrad tu nejlepší část Tvého života.
  • E, Chůze s holemi je vhodnou sportovní aktivitou pro široký okruh lidí. Člověk by však měl do svého denního režimu zahrnout i jiné sporty a fyzické aktivity jako je třeba plavání nebo jóga. U dětí bych volila pohybovou aktivitu spíše kreativního charakteru. Senioři a staří lidé, u kterých se může objevit porucha rovnováhy, by neměli brát chůzi s holemi jako jediný způsob chůze. U této skupiny lidí je vhodné podporovat volnou chůzi a Nordic Walking zařadit jako aktivitu sportovní.
  • F, Na školu pro teenagery. Třeba pro holky, ty většinou neradi běhají, ale jde jim o postavu.
  • G, jsem moc ráda, že tento sport můžu provozovat kdykoliv a kdekoliv a i v období jiného stavu. A myslím, že bude vhodný i na období, které přijde. Ať už si dám malého do šátku a vezmu si hůlky sama nebo s partnerem a vyrazíme ven. Myslím, že ve dvou a při střídání to jde určitě i s kočárkem.

Vaše i naše komentáře

Prostor pro vzájemné obohacení se. Pište nám vaše dotazy, tipy, postřehy, zkušenosti ohledně Nordic Walking, my na ně rádi budeme reagovat.

chuze/komentare.txt · Poslední úprava: 07.01.2014 14:15 (external edit)

Mgr. Miroslav Mira, mobil 776 750 814, info@severskachuze.cz, www.severskachuze.cz